Przyjmuje się, że na około 1.7 miliarda stron internetowych, ponad 500 milionów to blogi. Oznacza to, że praktycznie co trzecia strona w internecie to właśnie blogi. Czym wyróżniają się spośród innych internetowych miejsc?
Blogi po raz pierwszy w popularnej formie za granicą pojawiły się w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. To właśnie wtedy powstały popularne platformy, które umożliwiały publikacje treści w internecie. Były na tyle proste w obsłudze, że nawet osoby, które nie radziły sobie biegle z technologiami i internetem, mogły publikować na nich swoje przemyślenia.
Co to jest blog?
Blog stanowi rodzaj strony internetowej, na której większość treści stanowią wpisy, które najczęściej są ze sobą powiązane tematycznie. Najczęściej blogi tworzone są przez jedną osobę wokół konkretnej dziedziny. Coraz częściej możemy jednak spotkać też bardziej rozbudowane blogi, które prowadzone są przez wydelegowanych przez firmy pracowników, lub prowadzone są przez małe redakcje.
Jak rozwijały się blogi?
Pierwotnie blogi wykorzystywane były najczęściej jako pamiętniki internetowe. Dopiero później ewoluowały do formy dzielenia się swoją opinią lub angażowania odbiorców do interakcji. Dopiero później blogi stały się bardziej specjalistycznymi witrynami, które obracały się wokół wybranej przez właściciela dziedziny. To właśnie coraz bardziej profesjonalne podejście do tematyki sprawiło, że blogi nie są już tylko prowadzone przez amatorów, ale coraz częściej za publikowanymi tekstami stoją specjaliści w dziedzinach, pracownicy firm, czy koncerny odpowiedzialne za prowadzenie dużych mediów.
Obecnie przez coraz bardziej ograniczone zaufanie do koncernów medialnych, możemy zaobserwować trend poszukiwania informacji właśnie na prywatnych blogach. Niesie to niestety ryzyko powielania niesprawdzonych lub spreparowanych informacji. Na szczęście przeróżne kampanie coraz bardziej uświadamiają użytkowników internetu, by Ci wybierali zweryfikowane blogi, jako źródło informacji.
Od kilkunastu lat obserwuję, jak blogi ewoluują i dostosowują się do standardów. Jedno jest pewne, „internetowe pamiętniki” znacznie szybciej potrafią wpasować się w obecne trendy i sprawnie trafić w gusta czytelników niż tradycyjne media. Pytanie tylko, jak długo blogi zachowają swoje miejsce w sieci i czy nie przegrają z formą video?